Klare taal – toegankelijke teksten voor iedereen

Hoe moeilijker je tekst, hoe meer lezers afhaken. Dit is zeker waar voor laaggeschoolden of anderstaligen, maar eigenlijk wil niemand zwoegen en zweten om je document te begrijpen.

IdeoScript herschrijft je teksten in klaar en duidelijke taal (Nederlands en Engels), zodat je het breedst mogelijke publiek bereikt. En zo krik je tegelijkertijd je toegankelijk imago op.

Simpel maar niet simplistisch

Waarom moeilijk schrijven als het ook eenvoudig kan? Bouw je tekst logisch op en geef je lezer handvaten om hem gemakkelijk te begrijpen (tussentitels, lijstjes…).

Weg met jargon, ambtenarentaal, moeilijke woorden, afkortingen, vage uitdrukkingen en passiefzinnen… Kap lange zinnen in kortere stukken, zonder er babytaal van te maken.

Teksten met sociale voeling

Je tekst dient niet om je uitgebreide taalkennis tentoon te spreiden. Hij dient om gelezen en begrepen te worden, best door zoveel mogelijk mensen.

IdeoScript wil niemand uitsluiten en schrijft teksten die iedereen kan begrijpen. Of we herschrijven jouw bestaande brieven, websites, brochures enzovoorts volgens de klare-taalregels.

Toegankelijke websites

We testen ook de toegankelijkheid van je website voor mensen met een beperking. Door kleine aanpassingen kunnen blinden en slechtzienden je webpagina ook raadplegen.

Referenties redactie

  • BIVV-cases
  • REDactie
  • SALTO
  • Trend Book

 

Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) helpt mee het aantal verkeersdoden op de weg te verminderen met de bekende Go For Zero-campagnes. IdeoScript documenteert deze campagnes in mooie 'cases' om andere communicatiespecialisten te inspireren. (via TomaCom M&BD)

  • Respect 2013: 850 doden, niets mee te maken?
  • BOB 2013: Organiseer je vooraf... Klaar om te bobben!
  • Snelheid 2013: Waarom rij je ze snel?
  • Ervaring 2013: Je eerste 1500 km zijn de gevaarlijkste


>> meer tevreden klanten

 

Rode Kruis Vlaanderen

De Dienst voor het Bloed van Rode Kruis-Vlaanderen lanceerde in 2012 een krantje voor zijn bloeddonoren en stakeholders: het REDactie-krantje. IdeoScript schrijft om de drie maanden deze 8 pagina's vol weetjes over alles wat bij bloeddonaties komt kijken (in opdracht van TomaCom M&BD).

  • Inhoudelijke dossiers over bloed en aanverwanten
  • Interviews met donoren, bloedontvangers en vrijwilligers
  • Nieuwtjes over de verschillende wervingscampagnes

Download ze van www.bloedgevendoetleven.be


>> meer tevreden klanten

 

SALTO-YOUTH Resource Centre network

Tony Geudens werkt sinds 2000 voor het SALTO Inclusion Resource Centre (part-time).

Hij ontwikkelde educatief materiaal voor kansarme jongeren en schreef de volgende pedagogische handleidingen voor internationale jongerenprojecten (in het Engels):


>> meer tevreden klanten

iDC - het Innovatie- & Designcentrum van DesleeClama


DesleeClama is een wereldspeler op het gebied van matrasstoffen. Om hun klanten op een innovatieve manier te steunen bij de productie van matrassen en slaapoplossingen, wilde DesleeClama hen een heus boek cadeau doen waarin de trends in de sector beschreven staan en welke oplossingen DesleeClama hen biedt om hierop in te spelen.

IdeoScript schreef de trends samen in een visionair Trend Book en stoffeerde het met interviews met de regionale managers van DesleeClama (via TomaCom M&BD).


>> meer tevreden klanten